De kracht van gebed

Bijgewerkt: 23 okt 2020

Wij geloven dat de kracht van gebed nooit onderschat mag worden in kerkzijn. Wij kunnen zo hard werken aan kerkzijn en al onze krachten inzetten, maar we zijn zo afhankelijk van Gods zegen. Bidden voor kracht, bidden om inzicht bij besluitvorming en ook bidden voor eenheid zijn cruciale dingen voor je persoonlijke kerkelijke leven maar ook voor de collectieve geloofsgemeenschap.

Als je de titel leest dan zou je aan hele ‘’grote’’ dingen kunnen denken: Gebedsgenezing, Bidden bij grote keuzes in je leven etc. en dat zijn ook dingen waar we in geloven. Wij geloven dat alles start bij God, dus als we het hebben over het werk in de kerk moet dat ook starten met stil worden, je vragen, worstelingen, dilemma’s, verlangens etc aan hem voor te leggen. Dit geldt voor individuen, KR, Alles!


BIJBELSE VOORBEELDEN

Een mooi voorbeeld kunnen we lezen in Handelingen 1, dit vindt plaats op de dag van hemelvaart. Jezus zegt vlak voordat hij weggaat tegen zijn discipelen: ‘Wacht, ga terug naar Jeruzalem en wacht daar tot de belofte van de Vader in vervulling is gegaan.’ Deze belofte gaat over de komst van de Heilige Geest. Waarschijnlijk stonden die discipelen te trappelen om aan het werk te gaan, ze hadden in de afgelopen jaren hele bijzondere dingen meegemaakt, maar God wist dat ze het niet alleen konden en de kracht van de HG nodig hadden. Op het moment dat ze in jeruzalem zijn lees je dat alle apostelen samen met de vrouwen vurig en eensgezind in gebed gingen.


Het is zo mooi om te zien dat dit het startpunt is, wacht op hulp en ze gingen in gebed. Dit is iets wat we in het werk in de kerk van mogen leren, we mogen ons afhankelijk weten en voordat we starten samen in gebed gaan.


Kerkzijn is zoals spreuken zegt als een bloem plukken. We kunnen het water geven, maar God zal het laten groeien. Trekken aan het plantje zal meer schade aanrichten dan het goed doen.

We kunnen het water geven, maar God zal het laten groeien. Trekken aan het plantje zal meer schade aanrichten dan het goed doen.

Gebed moet de stroompje water zijn die door de gemeente stroomt. Bij beslissingen van de kerkenraad, maar ook in het leiden commissies, overal is gebed onmisbaar in de breedste zin van kerkzijn.


12 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
 
 

©2020 by KERKSTERK

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

+31 6 409 68 2 13